zaterdag 30 augustus 2014

Help, Google deelt penalty uit

De praktijk wijst uit dat een groot aantal bezoekers van een website voorkomen uit doorverwijzingen vanuit zoekmachines (in Nederland is dat Google). Dit is simpel te verklaren doordat de gebruiker zijn zoektocht naar een product of dienst doorgaans start bij de zoekmachine. Doordat een flink aandeel bezoekers voortkomt uit verwijzingen vanuit zoekmachines, zijn veel websites/webshops erg afhankelijk van een goede positionering binnen de zoekmachine. Het is immers zo dat hoe hoger je staat in een zoekmachine, des te meer gebruikers er doorklikken op het resultaat. Hoe meer bezoekers er op een website komen, des te groter de kans is dat zij converteren, hetgeen dat kan leiden naar een verbeterde omzet. Hierdoor kunnen bepaalde websites voor financieel gewin verboden methoden gebruiken om de positie binnen de zoekmachine te verbeteren. Om dergelijke processen tegen te gaan scant Google alle websites en voeren zij complexe berekeningen uit (algoritmes) om de positionering van een website te bepalen in de index. Doordat Google continu haar algoritmes aanpast kan het voorkomen dat een website opeens terugvalt op een bepaald zoekwoord - er is mogelijk sprake van een penalty.

Wat is een penalty?

Een penalty is een straf die wordt opgelegd door een zoekmachine, een webpagina zal terugvallen binnen het resultatenoverzicht van een zoekmachine. Het gevolg van een penalty is dat er nauwelijks nog bezoekers via dit zoekwoord de website betreden. Wanneer er sprake is van een penalty dan wordt deze altijd handmatig opgelegd door een medewerker van Google. De medewerker krijgt een automatische melding door van de zoekmachinerobot die constateert dat er iets niet in de haak is op de betreffende webpagina, vervolgens voert de medewerker een controle uit en besluit een penalty op te leggen indien er regels overtreden worden.

Hoe krijg je een penalty?

Zoals al eerder is aangegeven in dit artikel krijg je een penalty wanneer je de zoekmachine probeert te flessen voor een hogere positionering. De meest voorkomende redenen voor een penalty zijn;
  • Keywordstuffing (in grote hoeveelheden hetzelfde zoekwoord terug laten keren)
  • Cloaking (de zoekmachine andere informatie voorschotelen dan de gebruiker)
  • Veel inkomende links van linkfarms (websites met alleen maar links die geen toegevoegde waarde hebben voor de gebruiker)
  • Duplicate content (zelfde teksten/afbeeldingen/video's op meerdere webpagina's)
  • Een onveilige website (gehackte website of website die virussen verspreidt)

Penalty verhelpen

Gelukkig is Google de beroerdste niet en geeft deze altijd een melding via de Google Webmastertools wanneer deze een penalty heeft uitgedeeld. Door de punten die Google aangeeft te wijzigen is het mogelijk om de positie terug te krijgen, hier gaat echter wel enkele dagen tot weken overheen. Hiervoor kan de webbeheerder via de Webmastertools een heroverweging aanvragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten