donderdag 6 maart 2014

Website vermarkten in 9 stappen

Een blog of een normale website vermarkten lijkt erg moeilijk, echter zijn er een aantal basis stappen die gehanteerd kunnen worden om een goede fundering neer te leggen.
In dit artikel zal beschreven worden welke stappen er gezet kunnen worden om een website te vermarkten.

1. Goede inhoud aanbieden aan de doelgroep
Na de Hummingbird update van Google wordt er in steeds grotere mate gelet op kwalitatief hoogstaande inhoud, dit wordt ook wel content genoemd. Met content worden teksten, afbeeldingen en video's bedoeld.
Om ervoor te zorgen dat de website goed vindbaar wordt is een bij de doelgroep aansluitende inhoud dus gewenst. Hiervoor dient bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek voor uitgevoerd te worden, op deze manier is te achterhalen op welke zoektermen de doelgroep zoekt om informatie of een product te vinden, daarnaast kan door middel van een goed zoekwoordenonderzoek de mate van concurrentie bepaald worden op een zoekterm. Tevens kunnen bepaalde (vak)termen heel normaal zijn voor de schrijver van de content en voor de doelgroep onbekend. Door een uitvoerig zoekwoordenonderzoek kan dit probleem voorkomen worden, omdat er synoniemen of woorden in het meervoud/enkelvoud aan het licht komen.

2. Doelgroep via social media benaderen
Om nieuwe artikelen onder de aandacht te brengen kan het lucratief zijn om deze via social media, zoals Twitter, Google+ en Facebook te verspreiden. Voor de zakelijke markt kan de inzet van Linkedin interessant zijn. Wanneer er afbeeldingen zijn toegevoegd aan een webpagina is het raadzaam om deze via Pinterest te delen. Het is aan te raden om onderzoek te doen naar het meest belangrijke social media platform, op deze manier is te achterhalen naar welk platform de meeste aandacht uit dient te gaan.

3. Links uitwisselen

Om een website bij een breder publiek onder de aandacht te brengen is het interessant om links uit te wisselen met andere websites (linkbuilden). Een goede start kan worden gemaakt met een vermelding op diverse startpagina’s over de onderwerpen die aansluiten bij de website.
Daarnaast is het lucratief om op blogs over een vergelijkbaar onderwerp te gaan gastbloggen, dikwijls wordt een link vermeldt bij het blog die linkt naar de website van de gastblogger. Dit heeft twee voordelen;
  1. Er wordt onder de bezoekers van het betreffende blog naamsbekendheid opgebouwd.
  2. De pagerank van het blog wordt doorgegeven wat bevorderlijk is voor de positionering binnen zoekmachines.
4. Artikelen delen functionaliteit activeren
Wanneer bezoekers een artikel voldoende interessant achten, zullen zij dit willen delen met vrienden en bekenden. Een snelle, laagdrempelige manier is om dit te doen via social media. Het is hierbij belangrijk dat de titel en de url van het desbetreffende artikel wordt meegestuurd. Hierdoor kan het bericht onder honderden mensen tegelijk verspreid worden. Alle volgers van degene die het bericht verspreidt zien namelijk het bericht voorbij komen, indien deze dezelfde interessegebieden delen kan dit snel leiden tot een flinke toename van het aantal bezoekers op de website.

5. Het webadres adres in de e-mailhandtekening achterlaten
Iedere ontvanger van een e-mail ziet hierdoor zien dat je een webadres hebt waar mogelijk interessante informatie op getoond wordt. Door deze laagdrempelige manier van communiceren wordt het mogelijk om bezoekers naar de website trekken.

6. RSS-feed
Steeds meer gebruikers maken gebruik van een RSS-reader. Wanneer er een nieuw artikel gepubliceerd wordt krijgt men een bericht via e-mail over de wijziging op de website.
Hierdoor worden gebruikers opnieuw getriggerd om de website opnieuw te bezoeken.

7. Commentaar achterlaten op andere blogs
Wanneer er commentaar achtergelaten wordt op een ander blog over een vergelijkbaar onderwerp kan dit leiden tot een toestroom van bezoekers naar je eigen blog of website. Over het algemeen worden positieve reacties of een reactie met aanvullend materiaal erg gewaardeerd door andere bloggers

8. Nieuwsbrieven
Wanneer de bezoekersstromen op de website geleidelijk aan zijn toegenomen is het te overwegen om gebruik te maken van een nieuwsbriefsysteem. Wanneer gebruikers de op de website vermelde informatie interessant genoeg vinden zullen zij zich willen abonneren op de nieuwsbrief, waardoor zij vaker terugkeren op de website.

9. Adverteren
Een laatste mogelijkheid om bezoekers te trekken is door te adverteren. Echter wordt aangeraden om pas te gaan adverteren wanneer je website gereed is om bezoekers te ontvangen, dit betekend dat er voldoende informatie op de website dient te staan en dat er speciale pagina's zijn ingericht om je bezoekers op te ontvangen (landingspagina's). Adverteren kan op verschillende manieren;
1. Adverteren via zoekmachines
2. Adverteren via affiliate netwerken
3. Adverteren via social media
4. Adverteren buiten het internet om

Wanneer je deze negen stappen hebt gevolgd is er een aardige basis gelegd voor je website. Sommige websites lopen vanaf het begin al meteen goed en trekken tientallen, honderden of zelfs duizenden bezoekers per dag. Realiseer je wel dat niet iedere website meteen vanaf het begin af aan goed zal lopen, dit ligt aan de markt en het aantal concurrenten die al actief zijn op de onderwerpen waarover jij het ook hebt.
Succes met het opzetten van een website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten