zondag 4 mei 2014

Universal Analytics de nieuwe code van Google

Universal Analytics kan gezien worden als Google Analytics 2.0, door de komst van Universal Analytics zijn de functionaliteiten van Google Analytics sterk uitgebreid. In dit artikel wordt beschreven welke functionaliteiten Google heeft toegevoegd aan Universal Analytics.

Cross-device tracking
Steeds meer bezoekers oriënteren eerst via een tablet of een smartphone wat er wordt aangeboden op een website. In sommige gevallen wordt via een desktopsysteem een bestelling geplaatst, om in de statistieken slechts één bezoeker weer te geven is het noodzakelijk om universal Analytics te gaan gebruiken in plaats van de traditionele code.

Betrouwbaarheid data
De data die de Google Universal Analytics code verzamelt is een stuk uitgebreider dan de informatie die Google met haar ‘oude’ code verzameld. Met de Google Universal Analytics kunnen meerdere dimensies ingesteld worden, zoals man/vrouw en leeftijd.

Off- en onlinetracking
Door Universal Analytics in te zetten wordt het mogelijk om ook de offline aankopen van een bepaalde gebruiker, hiervoor is het wel noodzakelijk dat de gebruiker op een manier geïdentificeerd kan worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een klantnummer, die gescand word bij iedere aankoop in de winkel en online aan het account gekoppeld is van de gebruiker.

Uitgebreide configuratiemogelijkheden
Door gebruik te maken van de Google Universal Analytics code kunnen bepaalde zoektermen worden uitgesloten. Door de uitsluiting worden deze woorden niet getoond binnen de resultatenpagina van Google Analytics. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer een groot aantal bezoekers via de bedrijfsnaam de website betreedt.

Remarketing
Remarketing is het benaderen van een gebruiker die onlangs een bezoek heeft gebracht aan de website. De gebruiker wordt door een cookie continue herinnert aan de onlangs bekeken producten op de webshop, deze producten worden via het advertentie weergegeven. Het meten van remarketing is voor alsnog toekomstmuziek voor Google Analytics, hier werkt het team van Google nog wel aan om dit mogelijk te maken.

Universal Analytics instellen
De overstap maken naar Universal Analytics is vrij eenvoudig. Nieuwe Analytics gebruikers kunnen de reguliere stappen doorlopen van het maken van een Analytics property. Nieuwe Analytics gebruikers zijn automatisch aangewezen op Universal Analytics, althans dit staat standaard geselecteerd tijdens het aanmaken van een property. Reeds bestaande Google Analytics accounts worden automatisch geüpdatet naar Universal Analytics, wel dient het Google analytics script op de website aangepast te worden.

Controleren welke Google code je gebruikt
Om te achterhalen welke code je momenteel gebruikt, dien je in te loggen op Google Analytics en vervolgens via beheer naar de trackinginfo te gaan. De trackinginfo is te vinden in de middelste rij van het overzicht in het beheer van Google Analytics, in de kolom property. Klik vervolgens op trackingcode, nu ontvouwt zich een scherm waarin de nieuwe Google Universal Analytics zichtbaar wordt. Kopieer deze code en plak het in een kladblokbestand. Vervolgens moet er worden vastgesteld of dezelfde code reeds op de website is geïntegreerd. Ga hiervoor naar de website en klik op de rechtermuisknop, kies paginabron bekijken en zoek op “Google Analytics”, is deze code afwijkend van de code die zojuist gekopieerd is, dan dient de code op de website vervangen te worden.
In dien u zelf de code op de website beheert kunt u dit zelf aanpassen, anders dient u dit samen met de websitebouwer af te stemmen. Mocht de nieuwe Google Analyticscode reeds binnen de website opgenomen zijn, dan maakt u al gebruik van Google Universal Analytics.



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten