zondag 18 augustus 2013

De marketingmix

Een goed marketingplan kan niet zonder een marketingmix. De marketingmix ook wel bekend als de vier P's, deze elementen zijn nauw met elkaar verbonden. In de marketingmix worden vier elementen behandeld, deze genereren vervolgens input voor de marketingstrategie. Ook is de marketingmix erg belangrijk voor startende ondernemers, de marketingmix geeft inzicht op de manier hoe een bedrijf zich wil profileren en op welke manier zij de doelgroep aan wil spreken. Om deze reden kan een goed ondernemersplan niet zonder de marketingmix, deze dient uitvoerig beschreven worden om eventuele geldschieters te overtuigen.
De marketingmix
Om een marketingstrategie uit te zetten is de marketingmix noodzakelijk, in de marketingmix worden vier elementen behandeld - de vier P's.
  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie
  5. Personeel (optioneel)
De vier elementen van de marketingmix moeten de doelgroep gaan aanspreken, de marketingmix moet een inzicht bieden over de manier waarop een doelgroep benaderd moet gaan worden.
Iedere element van de marketingmix zal apart behandeld worden.

Product
Beschrijf het product zo uitvoerig mogelijk. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen? Hoe wordt het product geleverd? Hoe wordt het product geproduceerd, vaak is dit een erg belangrijk element omdat op basis van dit aspect de duurzaamheid van een product wordt bepaald.

Prijs
Dit element van de marketingmix geeft inzicht op de prijs van een bepaald product.
Hoe wordt het product aan de doelgroep gepresenteerd? Een prijs is tevens een sterk middel om een bepaald imago (brand awareness) op te bouwen. Wanneer een prijs hoog is kan dit exclusiviteit uitstralen - denk bijvoorbeeld aan de producten van Apple, deze zijn doorgaans hoger geprijsd dan producten van concurrenten. Apple producten stralen exclusiviteit en kwaliteit uit - daarnaast positioneren zij zich als een innoverend merk. Een lage prijs kan exact het tegenovergestelde uitstralen, desondanks hoeft dit niet te betekenen dat dit een slecht product of bedrijf is. Het bedrijf dat een lagere prijs hanteert kan een andere doelgroep aanspreken. Neem bijvoorbeeld supermarktketen Aldi, zij hanteren lage prijzen maar leveren kwalitatief goede producten. Het enige verschil met bijvoorbeeld Albert Heijn is dat Aldi zich niet op A-locaties midden in het centrum van een stad zich vestigt. Daarnaast is de winkelindeling totaal anders dan bij concurrenten. Aldi heeft maar een deel van het assortiment in de schappen liggen, de overige producten word en aangeboden in dozen op pallets.

Plaats
De 'pee' van plaats moet antwoord geven op welke locatie een bedrijf zich vestigt. Daarnaast kan bij dit onderdeel van de marketingmix ook beschreven worden op welke locatie een bepaald product te koop is.
Wederom heeft dit onderdeel van de marketingmix invloed op het imago van een merk.
Worden de producten enkel in exclusieve winkels aangeboden of kan de doelgroep de producten ook via de lokale buurtsuper aanschaffen? Voor sommige producten (snel consumerende) is dit geen groot issue.
Wanneer deze producten bij veel verschillende winkels te koop zijn, is dit enkel een pluspunt.
Maar producten die 'niet standaard' zijn en om deze reden niet vaak worden aangeschaft worden, is het wel degelijk van belang om over dit onderdeel na te denken.
Kan de doelgroep het product enkel verkrijgen bij eigen winkels of warenhuizen dan kan dit het imago van een merk sterk verbeteren. Is het product verkrijgbaar bij enkel retailers die zich enkel op een afgelegen industrieterrein bevinden, dan kan dit een negatief effect hebben op een merk. Uiteraard is dit per product of merk sterk verschillend.

Promotie
Het laatste onderdeel van de marketingmix is de 'pee' van promotie. Het onderdeel promotie moet beschrijven op welke manier een bedrijf bekendheid wil genereren onder haar doelgroep.
Doe je dit via landelijke dagbladen, via vakbladen/beurzen of wordt bijvoorbeeld enkel het internet ingezet om in contact te komen met de doelgroep?

Personeel
De marketingmix kan uitgebreid worden met de P van personeel, hier wordt beschreven op welke manier omgegaan wordt met het personeel. Sommige instanties zien graag deze uitbreiding van de marketingmix, omdat zij een duurzame relatie met het personeel belangrijk vinden. Bij dit onderdeel van de marketingmix kunnen de volgende vragen beantwoord worden;
Hebben zij goede secundaire arbeidsvoorwaarden? Wat zijn de werktijden? En in welke arbeidsomstandigheden moet het personeel werken? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten