donderdag 10 oktober 2013

SWOT - Analyse

Alle marketingplannen beginnen bij een interne en een externe analyse, op basis van de uitkomsten van de interne en externe analyse wordt een confrontatiematrix opgebouwd.
Een confrontatiematrix dient op zijn beurt weer als fundering voor een marketingstrategie.
In deze blog wordt de SWOT analyse behandeld.

De SWOT analyse het instrument om inzichtelijk te maken waar de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen liggen. De SWOT-analyse is zoals veel marketinginstrumenten ontstaan in Amerika en staat voor Strengths, Weaknesess, Opportunities en Threats.
Het eerste deel van de SWOT-analyse (SW) is vooral geënt op de interne analyse en het tweede deel (OT) van de SWOT analyse is meer gericht op de externe analyse.

Strengths (Sterkten) en Weaknesess (zwakten)
Om een goed beeld te krijgen van de eigen onderneming of het te vermarkten product is het noodzakelijk om in kaart te brengen waar de sterkten en zwakten liggen.
Door je 'eigen' sterke en zwakke kanten in kaart te brengen kun je concurreren met andere bedrijven of producten die op de markt actief zijn.

Opportunities (Kansen) en Threats (Bedreigingen)
Door de kansen en bedreigingen in kaart te brengen wordt het mogelijk om je te weren tegen gevaren van buiten de onderneming of het product. Ook kun je als marketeer je voordeel behalen door de kansen die zich voordoen op de markt te grijpen.

Confrontatiematrix
Een vervolg op de SWOT-analyse is de confrontatiematrix. Bij de confrontatiematrix worden de Strengths (sterkten) en Threats (bedreigingen) tegenover elkaar gezet. Ook worden de Weaknesess (zwakten) en de Opportunities (kansen) tegenover elkaar weggestreept. Het ene heft het andere element als het ware op.
De elementen die blijven staan zijn de echte elementen waarmee je als marketeer rekening mee moet houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten