zondag 19 januari 2014

De groeistrategieën van Ansoff

Ieder bedrijf wil jaar op jaar groeien, er mag eens een jaar tussen zitten waarop een bedrijf 'stil staat' maar doorgaans wil een  bedrijf zich continue blijven door ontwikkelen. Wanneer een bedrijf zich niet verder ontwikkelt zal deze langzaam ten onder gaan, concurrerende bedrijven ontwikkelen immers wel door hierdoor zal de achterstand op de concurrent steeds groter worden. Het gevolg van deze ontwikkeling is dat de marktpositie steeds een stukje verder zal slinken. Om toch te kunnen groeien dient er vastgehouden te worden aan een marketingstrategie. Eén van de middelen om tot een gedegen strategie te komen is de groeistrategie van Ansoff. Hierover zal in dit artikel verder ingegaan worden.

De Ansoff strategie is een onderdeel van het marketingplan dat voor een bedrijf, merk of product wordt geschreven. Samen met het SWOT-model, de marketingmix, het vijfkrachtenmodel van Porter en de domeinafbakening van Abell vormt het Ansoff model de input voor de interne analyse.

Het Ansoff-model
De ene marketeer spreekt over het Ansoff-model de ander over de Ansoff-matrix en weer een ander heeft het over het groeimodel van Ansoff, al deze marketeers praten over hetzelfde en het komt allemaal op hetzelfde neer. Het Ansoff model kent vier groepen (strategieën) die aan de hand van twee variabelen worden bepaald. De twee variabelen worden afgewogen tegen de markt en het product, zijn deze nieuw of bestonden ze al?

De vier strategieën van Ansoff
- Marktpenetratie
- Marktontwikkeling
- Productontwikkeling
- Diversificatie

Ansoff model


De marktpenetratie
Deze strategie kan worden gehandhaafd wanneer er sprake is van een bestaande markt en een bestaand product.

De marktontwikkeling
Deze strategie komt om de hoek kijken wanneer je een bestaand product in een nieuwe markt wil lanceren.

De productontwikkeling
Deze strategie is in te zetten wanneer je in een bestaande markt een nieuw product wil introduceren.

Diversificatie
Tot slot de diversificatie strategie deze strategie wordt van kracht wanneer je een nieuw product in een nieuwe markt wilt zetten.


Op basis van de uitkomst van het Ansoff model kan er een marketingstrategie worden uitgedacht voor een product, bedrijf of merk. Door de uitkomst van het Ansoff model kan de marketeer zijn pijlen richten op welke markt hij zich dient te richten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten