donderdag 24 oktober 2013

DEPEST of de DESTEP analyse?

De DESTEP-analyse soms gekscherend ook DE PEST-analyse genoemd is een externe analyse om de markt in kaart te brengen. Hiermee worden niet de concurrenten in kaart gebracht, maar de markt waar potentiële afnemers toe behoren. De DESTEP analyse is een instrument dat ingezet wordt marco niveau.
DESTEP wordt gebruikt om de Demografische, Ecologische, Sociaal/Culturele, Technologische, Economische en Politiek/juridische factoren in kaart te brengen.
De DESTEP-analyse kan op marketing/strategisch niveau ingezet worden om een goed beeld te verkrijgen van de afnemersmarkt.

Demografisch

In dit deel van de DESTEP-analyse worden de demografische aspecten van een land of gebied in kaart gebracht. Hoeveel mensen wonen in het gebied en welk percentage hiervan valt in je doelgroep?
Hoe groot is het deel van de bevolking die gebruik maakt van smartphones, hoeveel mensen hebben toegang tot het internet? Hoe hoog bedraagt het gemiddelde inkomen in het gebied of wat is het opleidingsniveau?
Op dergelijke zaken wordt ingezoomd in het onderdeel demografisch van de DESTEP-analyse.

Ecologisch
Deze factor van de DESTEP analyse zoomt verder in op het milieuaspect. Zijn er bepaalde wetten of milieu eisen waaraan je je als bedrijf aan moet houden of mag je bepaalde stoffen bijvoorbeeld niet gebruiken tijdens de verwerking van het product?

Sociaal/cultureel
Wat is het meest voorkomende geloof in het gebied of land. Wat zijn de normen en waarden of gebruiken in het gebied? En op welke manier gaan mensen met elkaar om? Een antwoord op deze vragen verkrijg je door het onderdeel sociaal/cultureel uitvoerig in kaart te brengen.

Technologisch
Bestaan er technieken of technologieën die het product dat je wilt vermarkten kunnen verbannen?
Bestaat er bijvoorbeeld een substituut dat hetzelfde doel kan nastreven? Volgen de technologische ontwikkelingen op de markt zich elkaar in een rap tempo op? Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling op de markt van video apparatuur. In de begin jaren 90 was de video erg populair, vervolgens kwam er 10 jaar later de DVD-speler op de markt en dit deed de video verdwijnen. De DVD is op dit moment ook alweer op zij retour doordat de consument steeds grotere schermen en scherper beeld wenst. De Blue Ray disc is de opvolger van de DVD.

Economisch
Dit onderdeel van de DESTEP-analyse geeft inzicht in de economische situatie van de afzetmarkt, zo kan bijvoorbeeld de economie van een bepaald gebied (bijvoorbeeld Europa of Nederland) in kaart worden gebracht. Wanneer het economisch goed gaat in het onderzochte gebied is de kans op slagen doorgaans hoger dan wanneer het gebied in een economische crisis verkeerd.

Politiek/juridisch
Dit element van de DESTEP-analyse zoomt in op de politieke en juridische factoren die op de markt van kracht zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld in bepaalde branches vergunningen benodigd om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten