donderdag 7 november 2013

Onlinemarketing - SEA

Bij onlinemarketing komen al gauw termen zoals SEO (Search Engine Optimalisation) of SEA (Search Engine Advertising) om de hoek kijken.
Bij SEA worden erg veel afkortingen gebruikt om belangrijke termen af te korten, wellicht bent u ze al tegengekomen maar heeft u geen idee wat ze inhouden. Het doel van dit artikel is om u wegwijs te maken in de wereld van de SEA afkortingen.
Net zoals de afkorting SEA dat staat voor Search Engine Advertising, dus een Engelse term zijn ook veel begrippen die hiermee te maken hebben Engels van aard. De termen die hieronder benoemd staan worden niet enkel gebruikt bij SEA ook zult u sommigen tegenkomen bij affiliate marketing.

BT staat voor Behavorial Targeting
Bij behavorial targeting wordt het gedrag van de bezoekers vastgelegd, met als voornaamste doel een poging te doen tot het bepalen van de interesses van de bezoeker. Door behavorial targeting toe te passen kunnen de bezoekers opnieuw getriggerd worden om terug te keren naar de website. Behavorial targeting werkt met name met banners die via het displaynetwerk van Google getoond worden.

CTR (Clickratio/Clickthrough)
Het CTR is een percentage dat staat voor het aantal keren uitdrukt hoe vaak er op een advertentie is geklikt, in verhouding met het aantal keren dat de advertentie is getoond. Het clickthrough percentage kan berekent worden door het aantal clicks te delen door het aantal views x 100%.

Conversieratio
De conversieratio is de verhouding tussen het aantal klikken op een advertentie en het aantal acties na het klikken.

CPA (Cost Per Action) of PPA (Pay Per Action)
Hierbij wordt de partij die de advertentie op de website toont uitbetaald wanneer er een actie is ondernomen. Dus wanneer er daadwerkelijk een conversie heeft plaatsgevonden.

CPC (Cost Per Click)Cost Per Click, de kosten die gemaakt worden per klik op een advertentie. Hoe meer concurrentie er op een bepaald zoekwoord zit, des te hoger deze kosten doorgaans zijn.

CPL (Cost Per Lead)
De kosten van een lead (wat een adverteerder aan een uitgever vergoed voor het genereren van leads).

CPM (Cost Per Mille)
Hierbij worden de kosten berekent over het aantal vertoningen van de advertentie/banner. De kosten worden berekent per 1.000 vertoningen.

CPS (Cost Per Sale)
De kosten van een verkoop (wat een adverteerder aan uitgever vergoed voor het genereren van een verkoop).

PPC (Pay Per Click)
Bij Pay Per Click betaalt een adverteerder per keer dat er op een advertentie wordt geklikt.

ROI (Return On Investment)
Met ROI kan berekent worden in welke tijd een investering zich terugverdiend.
ROI = (inkomsten:opbrengsten) * (opbrengsten:investering) oftewel = inkomsten : investering

Geen opmerkingen:

Een reactie posten