vrijdag 29 november 2013

De regels van Facebook

Om een klantenkring op het social media (Facebook) op te bouwen kun je acties plaatsen. Alleen mag niet alles van Facebook. Komt Facebook erachter dat je structureel de regels overtreedt wordt zonder pardon je account geblokkeerd en is al je geïnvesteerde moeite voor niets geweest.
Echter zal Facebook, Facebook niet zijn als je wel de interactie aan mag gaan met je (potentiële) doelgroep. Hier volgt een opsomming van zaken die door Facebook wel goed zijn gekeurd;


Onderstaande punten mogen wel van Facebook
Facebook heeft er geen problemen mee wanneer je gebruikers vraagt om op een post te reageren, te delen of te ‘liken’.
‘Dit kan bijvoorbeeld erg goed ingezet worden wanneer je een actie hebt.’
Welke kleur vindt u het best passen bij geel – rood, zwart of groen?
Like voor groen, deel voor rood of reageer wanneer u zwart het best bij de kleur geel vindt passen.

Een winnaar van een actie die mag je in het zonnetje zetten op je Facebook bedrijfspagina

Facebook keurt het ook goed wanner je gebruikers vraagt om direct op de fanpage tijdlijn een bericht te plaatsen. Het maakt geen verschil wanneer je in het bericht tekst plaatst of een afbeelding upload (een combinatie wordt ook goedgekeurd door Facebook)

Facebook keurt het goed wanneer er een wedstrijd wordt gehouden via een Facebook app (dit zijn op de Facebookpagina de tabs bovenaan de pagina).

Het aantal ‘vind ik leuks’ (likes) gebruiken om te peilen wat de doelgroep leuk vindt. Hierbij gelden de likes als stemmen op datgeen dat geplaatst is op Facebook. Dit kan een boodschap zijn (tekst) of een afbeelding.

Facebook vindt het ook goed wanneer je enkel via de fanpage de deelnemers van een actie op de hoogte houdt. Hiermee verplicht je als het ware dat de deelnemers terugkeren op je Facebook fanpagina om te achterhalen of zij een prijs hebben gewonnen. (dit is ook de enige handeling die ‘gedwongen’ mag worden plaatvinden op Facebook)

Je mag van Facebook een plugin gebruiken van de like button (vind ik leuk knop) om via een webpagina (buiten Facebook om) likes te verzamelen. Gebruik hier overigens wel de officiële Facebook plugins, te verkrijgen via de website van Facebook zelf (https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-button/)

Hierboven werden alle do’s behandeld die ingezet kunnen worden op Facebook, zoals iedere platform kent ook Facebook zijn dont’s – Facebook wil zijn gebruikers beschermen en heeft hiervoor regels opgesteld. Hieronder worden de zaken benoemd die niet mogen volgende de Facebook richtlijnen.

Onderstaande punten mogen niet van Facebook
Facebook wil haar gebruikers beschermen zoveel mogelijk beschermen, verplicht deelnemers om deze reden dan ook niet om deel te kunnen nemen aan een bepaalde actie wanneer zij het bericht/afbeelding op de eigen tijdlijn te plaatsen.

Ook mag je volgende richtlijnen van Facebook deelnemers niet verplichten om berichten of afbeeldingen te plaatsen op hun eigen tijdlijn (of die van een vriend) om zo een actie onder de aandacht te brengen / mee te kunnen doen aan een actie.

Je mag Facebook gebruikers niet verplichten om zichzelf of anderen te taggen in een foto of afbeelding om op deze manier mee te doen aan de actie. Dit punt geldt ook voor het meten van de populariteit van een afbeelding, gebruik het taggen van afbeeldingen dus niet als ‘stemmen’ op een afbeelding.

Ook is het verboden om iedereen die je bedrijfspagina liked automatisch mee te laten doen aan een actie. Facebook gebruikers moeten altijd op de hoogte worden gebracht wanneer zij zich inschrijven voor een actie.

Meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf op Facebook? In het artikel over Facebook voor kleine en middelgrote ondernemingen kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Facebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten