zaterdag 28 december 2013

Succes behalen met social media

Steeds meer bedrijven willen de doelgroep benaderen via het social media, kanalen zoals Twitter en Facebook worden steeds vaker ingezet om een bepaald bericht te verspreiden onder de doelgroep.
Het bericht kan erg divers zijn, de ene website wil een informaties artikel onder de aandacht brengen, een andere website wil een bepaalde actie onder de aandacht brengen. Maar wanneer is het nu de juiste tijd om een bericht op het social media te slingeren?

Facebook
Uit onderzoek is gebleken dat berichten op Facebook het best geplaatst kunnen worden tussen 13:00 uur en 16:00 uur. Op woensdagmiddag rond 15:00 uur is een bericht op Facebook het meest rendabel, dan vinden de meeste doorklikken plaats in vergelijking met andere dagen.
Wil je ook berichten plaatsen buiten de zojuist aangegeven tijden dan doe je er verstandig aan om dit tussen 09:00 uur en 15:00 uur te doen. Rond 09:00 uur kijken veel mensen op Facebook, mogelijk heeft dit te maken met het feit dat dan veel mensen arriveren op hun werk of nog onderweg zijn naar het werk.
Lees in dit artikel wat wel en niet mag op Facebook wanneer je de doelgroep wilt benaderen.

Twitter
Onderzoek heeft uitgewezen dat berichten op Twitter die op maandag t/m donderdag tussen 13:00 uur en 15:00 uur worden geplaatst het meeste rendement opbrengen. Dat houdt in dat tussen 13:00 uur en 15:00 uur het meest wordt doorgeklikt op de geplaatste berichten. Op woensdagmiddag rond 15:00 uur bevindt zich zelfs een piek wanneer er gekeken wordt naar de CTR (Click Trough Rate).
Mocht je op Twitter buiten de zojuist aangegeven tijden een Tweet willen plaatsen? Dan doe je er verstandig aan om dit tussen 09:00 uur en 16:00 uur te doen. Echter wordt op vrijdag Twitter na 15:00 uur minder goed bekeken, dan geldt dus het tijdsvenster van 09:00 uur en 15:00 uur.

Berichten versturen volgens een planning
Niet iedereen is in staat om tussen de eerder genoemde tijden in dit artikel berichten te versturen via Facebook of Twitter. De meesten van ons werken rond deze tijdens of zitten nog op school, hierdoor wordt het lastig om bijvoorbeeld om 09:00 uur een bericht de wereld in te slingeren. Maar er is een uitkomst! Gebruik het gratis programma Hootsuite. Met Hootsuite wordt het mogelijk om berichten via een tijdsschema te versturen, dit is in te stellen bij het bericht zelf. Wel is het noodzakelijk om het Twitteraccount en het Facebookaccount vooraf te koppelen aan Hootsuite.

Twitter, Facebook en Hootsuite

Wanneer geen berichten zenden via social media?
In de avonduren dient men niet te zenden, vooral na 20:00 uur blijken Tweets en berichten die verspreidt worden via Facebook nog weinig toegevoegde waarde te hebben. Veel mensen zitten dan bijvoorbeeld met familie voor de televisie, brengen de kinderen naar bed of bezoeken vrienden.

Waarom is een hoge CTR belangrijk?
Wanneer er veel mensen doorklikken (een hoge CTR) op een bericht leidt dit tot meer bezoekers op de website. Hoe hoger het bezoekersaantal des te groter de kans is dat zij iets aanschaffen of opvragen. Voor een webshop kan een goed geplaatst bericht op het social media dus direct leiden tot meer omzet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten