maandag 2 februari 2015

Het marketingbudget vaststellen

Het voeren van een goede marketingstrategie hangt ook samen met een marketingbudget.
Je kunt een goed marketingplan samenstellen, echter is het niet haalbaar wanneer er geen budget voor gereserveerd wordt. In deze blog ligt ik verschillende manieren toe om een marketingbudget samen te stellen. Er zijn namelijk verschillende methoden om een marketingbudget vast te stellen.


1. Omzetpercentagemethode 
Via deze methode wordt het marketingbudget vastgesteld als een vast percentage van de omzet. (dit kan een jaaromzet zijn, een maan omzet of een week omzet.

2. Sluitpostmethode
Via deze methode wordt het marketingbudget vastgesteld op basis van de totale omzet, verminderd met de andere gemaakte kosten. Het deel dat resterend is het marketingbudget.

3. Pariteitenmethode
Bij de pariteitenmethoden wordt geschat hoeveel een concurrent uitgeeft aan marketingdoeleinden. Zelf reserveer je hier een vergelijkbaar bedrag voor.

4. Taakstellende methode
Bij de taakstellende methode ga je uit van een omzet die je wilt halen als bedrijf zijnde, op basis daarvan ga je een budget samenstellen. Bij de taakstellende methode is het budget sterk afhankelijk van de geformuleerde doelstellingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten