donderdag 18 september 2014

Het succes achter de AIDA formule

Succes behalen met AIDA, die musical van enkele jaren geleden? Nee... AIDA is een marketingformule die al decennia lang succesvol wordt toegepast. In dit artikel zal ik toelichten wat de AIDA formule inhoudt en waarom deze zo succesvol is.



Waar staat AIDA voor?
De AIDA formule is een formule die is opgebouwd uit 4 elementen.
A = Attention, attentie/aandacht
I = Interest, interesse opwekken
D = Desire, laat de gebruiker verlangen naar je product
A = Action, uitlokken van een actie

Attention

Wanneer je een salespagina opzet wil je dat de gebruiker meteen gegrepen wordt en de aandacht bij jouw product heeft. Op het internet duurt dit proces ongeveer 2 seconden. In twee seconden beslist een gebruiker of deze op de website zal blijven of dat deze weg klikt. Je hebt dus slechts 2 seconden om de aandacht van je bezoeker te grijpen. Op welke manier kun je de aandacht pakken? Schrijf een pakkende kop of een headline, het is belangrijk dat deze dermate afwijkt van de overige tekst, dus dit zal goed opvallen!
Doe dit bijvoorbeeld met een afwijkend lettertype, lettergroten of een meer opvallende (achtergrond)kleur. Ook het gebruik van quotes kan positief bijdragen aan het trekken van de aandacht. Een andere veel toegepaste (marketing)truc is door ieder woord met een hoofdletter te laten beginnen, zelf vind ik dit een minder goede aanpak en het ziet er vaak niet professioneel uit maar het werkt wel om de aandacht te trekken.

Voorbeelden van goede headlines / quotes of koppen zijn;

"
Wist u dat......in slechts 3 dagen tijd"
"Eerst lachten de mensen mij uit...... nu passen ze het zelf toe"
"Altijd problemen met........ik heb hier dé oplossing"
"Hoe we in 3 dagen zoveel succes hebben behaald met....."
"Hierbij onthullen wij:....... zodat u ook succes kunt boeken"

 Zet koppen, headlines of quotes altijd tussen aanhalingstekens, onderzoek heeft uitgewezen dat bezoekers hier sneller naar kijken, dus interessanter vinden. Doe er dus je voordeel mee om de aandacht te trekken. Ook kun je het onderdeel attention prima inzetten bij het opstellen van een Salesletter of een nieuwsbrief.

Interest

Zoals het woord al doet vermoeden wordt in dit onderdeel van de AIDA formule de interesse opgewekt. Een veelgebruikte methode om de interesse op te wekken is door een bepaald probleem te beschrijven waar je tegenaan bent gelopen, wanneer gebruikers dit lezen zullen zij zichzelf herkennen in een vergelijkbare situatie. Hierdoor ontwikkel je ongemerkt een band met de bezoeker en zal deze je iets meer gaan vertrouwen. Daarnaast zorgt het opwekken van de interesse ongemerkt dat gebruikers sneller een product zullen aanschaffen of contact met je zullen opnemen.

Desire

Zoals al eerder werd beschreven staat desire voor verlangen, in dit onderdeel van de AIDA formule zorg je ervoor dat de bezoeker gaat verlangen naar je product. Beschrijf hier welke problemen jouw product zal oplossen of hoe gemakkelijk het is wanneer je het gebruikt. Beschrijf bijvoorbeeld wat de gebruiker mist wanneer deze niet over het product beschikt, mensen zijn hier gevoelig voor. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen bang zijn om iets te verliezen, hier kun je dus op inspelen. Daarnaast dienen alle positieve aspecten van je product in het onderdeel desire beschreven te worden, hierbij werkt een opsomming erg goed. De opbouw van deze opsomming is ook belangrijk, begin bij het meest belangrijke voordeel en schrijf deze zo uitgebreid mogelijk uit. Het laatste onderdeel van de opsomming dient het korst te zijn, dit zorgt ervoor dat de opsomming opvalt en dat gebruikers snel kunnen inzien wat de voordelen zijn. Tot slot kunnen testimonials (gebruikerservaringen van andere gebruikers) een goede aanvulling zijn om de gebruiker over te halen om te kiezen voor jouw product.

Action

Dit is het laatste element van de AIDA formule, hierbij dient door de gebruiker actie te worden ondernomen. Zij dienen bijvoorbeeld een aankoop te plegen, een offerte op te vragen óf zich bijvoorbeeld in te schrijven op je nieuwsbrief. Wanneer het gaat om een aankoop dan kun je het best 'pijn woorden' vermijden. Wanneer je bijvoorbeeld een call-to-action gebruikt met 'Koop nu dit product' dan zul je een pijnprikkel bij de gebruiker raken. Iets kopen betekent dat deze geld moet uitgeven, geld uitgeven doet (zeker bij een Hollander) pijn. Een betere call-to-action zal zijn 'Krijg toegang tot...' ook werkwoorden kunnen afschrikkend werken. Gebruik bijvoorbeeld bij het inschrijven van een nieuwsbrief geen button met 'Schrijf je in' maar gebruik een button met 'Nieuwsbrief ontvangen' erop, een werkwoord duidt aan dat de gebruiker iets moet uitvoeren om iets voor elkaar te krijgen. Door het gebruik van een werkwoord te vermijden kan de conversie aanzienlijk verhoogd worden, omdat je de gebruiker niet 'verplicht'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten