zondag 13 oktober 2013

Vijfkrachtenmodel van Porter

Aan de hand van het vijfkrachtenmodel van Porter kan een bedrijfstak worden geanalyseerd.
Vanuit vijf invalshoeken wordt de bedrijfstak belicht, wat resulteert in een conclusie met betrekking tot de aantrekkelijkheid van de markt. Deze aantrekkelijkheid wordt voor een groot deel beïnvloed door de machtsverhoudingen en intensiteit van de concurrentie.

Door gebruik te maken van het vijfkrachtenmodel van Porter wordt een duidelijk beeld verkregen van de markt waarin een bedrijf opereert. De concurrenten, nieuwe toetreders en vervangende producten worden hierin beschreven, daarnaast zal de invloed van de afnemers en leveranciers uitvoerig besproken worden.


1.De bedreiging van potentiële toetreders
Bekijk hoe de markt in elkaar steekt en analyseer of de markt moeilijk te betreden voor potentiële toetreders? Welke vergunningen zijn bijvoorbeeld benodigd om een bedrijf op te starten in de markt waarin het bedrijf/product al actief is. Zijn er grote investeringen benodigd om een nieuw bedrijf te starten in de markt?

2.De macht van de afnemer
Hebben de afnemers veel macht? Bepalen zij bijvoorbeeld de prijs bij een bepaalde hoeveelheid?
Kunnen de afnemers het te leveren product gemakkelijk bij een ander bedrijf aanschaffen wanneer je als bedrijf zijnde niet mee wilt gaan in de eisen die de afnemer stelt?

3.De macht van de leverancier
Heeft de leverancier veel macht? Verplichten de leveranciers bijvoorbeeld de minimaal af te nemen hoeveelheid bij een bestelling? In sommige branches is het zelfs normaal dat de leverancier ieder jaar bepaalde targets opwerpt dat een bedrijf minimaal in een jaar dient af te nemen. Komt het bedrijf er niet aan dan volgt een boete of worden de producten het jaar erop prijziger.

4.De bedreiging van substituten
In dit deel van het vijfkrachtenmodel van Porter wordt geanalyseerd in welke mate substituten een bedreiging vormen. Kan het product dat je als bedrijf aanbiedt aan je afnemers gemakkelijk vervangen worden door een ander product die in hetzelfde doel kan voorzien? Voorbeeld: Als bedrijf verkoop je auto's.
Het primaire doel van een auto is het verplaatsen van personen of producten van de ene locatie naar een andere locatie. Mogelijke substituten voor het aangeboden product (de auto) kunnen zijn; het openbaar vervoer, de fiets of zelfs géén product (lopen van locatie A naar locatie B)

5.Interne concurrentie op de markt
In welke mate is de concurrentie aanwezig op de markt en op welke manier beconcurreren de concurrenten elkaar? Benaderen concurrenten elkaar erg agressief of gaan ze als concollega's met elkaar om.
Het ene bedrijf die op dezelfde markt actief is kan zich bijvoorbeeld richten op totaal andere doelgroep, hierdoor is het wel een concurrent maar bediend deze een andere doelgroep, waardoor het tot op een zekere hoogte geen concurrent hoeft te vormen voor een ander bedrijf.
Wanneer dit veelal het geval is, dan is er sprake van een matig concurrerende markt.
Echter wanneer meerdere bedrijven dezelfde doelgroep hebben en elkaar enkel op prijs elkaar beconcurreren dan is er sprake van een sterk concurrerende markt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten