zondag 29 december 2013

Domeinafbakening van Abell

Door het Abell model te gebruiken kun je als marketeer achterhalen op welke manier je de klant bediend.
De domeinafbakening van Abell kent drie variabelen;
- Behoeften
- Technologieën
- Marktsegmenten

In dit artikel wordt verder ingegaan op de domeinafbakening van Abell ook wel het Abell Business Definition-model genoemd.
Voor een onderneming is het veelal eenvoudig om over haar geleverde producten en diensten op een bestaande markt te spreken. Door gebruik te maken van de domeinafbakening van Abell kan worden nagedacht over mogelijke groeirichtingen. Hierdoor behoort het Abell Business Definition-model tot de interne analyse. Zoals in de inleiding al werd aangegeven bestaat het Abell model uit drie elementen.

1. Behoeften
Om antwoord te krijgen op de vraag in welke behoefte het bedrijf voorziet kan de volgende vraag gesteld worden; Wat willen of verwachten de afnemers van het bedrijf? In welke producten hebben zij interesse. Ook kun je door interviews af te nemen achterhalen welke groep gebruikers het meeste afneemt en welke producten of diensten dit zoal zijn.

2. Technologieën
Op welke manier wordt de afnemer voorzien in zijn behoefte. Heeft het bedrijf bijvoorbeeld een ruim assortiment, blinkt het uit in zijn service of kan het een bepaald product sneller leveren dan een ander bedrijf?

3. Marktsegmenten
Op welke doelgroep richt het bedrijf zich? Levert het bedrijf bijvoorbeeld zijn producten aan consumenten (B2C) of ook aan andere bedrijven? (B2B)

Wanneer je antwoorden op bovenstaande vragen hebt verkregen heb je voldoende input voor het Abell model. Dan kun je dit in een web wegzetten waarbij de verschillende segmenten met elkaar verbonden kunnen worden (niet noodzakelijk).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten