zondag 15 februari 2015

Duplicate content bestrijden

Duplicate content is een veelvoorkomend probleem op het internet, door diverse SEO-guru's wordt iedere keer wel gesproken over duplicate content maar wat betekend dit precies? Wat duplicate content precies inhoud dat zal worden toegelicht in dit artikel. Echter wat belangrijker is het aanpakken (of voorkomen) van duplicate content, zal ook worden behandeld in dit artikel.
Wat is duplicate content?
Het begrip duplicate content houdt in dat de inhoud van webpagina's op meerdere plaatsen op dezelfde manier vertoond wordt, met andere woorden de inhoud van een webpagina wordt gekopieerd en gepubliceerd op een andere webpagina. Duplicate content kan voorkomen binnen dezelfde website of op verschillende websites. Probleem dat ontstaat bij duplicate content Omdat bij duplicate content exact dezelfde inhoud op meerdere locaties wordt weergegeven kan de zoekmachinerobot niet achterhalen welke bron origineel is. Dit heeft tot gevolg dat een webpagina niet optimaal geïndexeerd kan worden, aangezien dezelfde content reeds voorkomt op het internet heeft het in de ogen van Google geen toegevoegde waarde meer voor websitebezoekers. Mocht een website voor een groot deel bestaan uit duplicate content dan bestaat zelfs de mogelijkheid dat de gehele website een straf van Google (penalty) tegemoet kan zien, waardoor deze niet meer voldoende zichtbaar is binnen de zoekmachineresultatenlijst.

Wat doen ter voorkoming duplicate content? 
Het meest voor de hand liggende en beste oplossing is om alle content dat geplaatst wordt uniek op te bouwen. Dit houdt dus in dat teksten opnieuw geschreven moeten worden. Door op deze manier te werk te gaan is duplicate content binnen een website (of meerdere websites die beheerd worden door dezelfde webmaster) te voorkomen. Een andere manier is door links te plaatsen in het 'gedupliceerde' artikel die verwijzen naar de originele artikel. Hiermee laat de schrijver aan de zoekmachinerobot weten dat het reeds gepubliceerde artikel een duplicaat is van een eerder geplaatst artikel. Tevens kan een canonical tag worden meegegeven aan dit artikel waarmee eveneens wordt aangeduid dat het om een kopie gaat. Tot slot kan aan het gekopieerde artikel de meta tag 'no index' gekoppeld worden, zodat het artikel niet door de zoekmachine wordt geïndexeerd.

Duplicate content op subdomeinen voorkomen
Een veelvoorkomend probleem binnen websites is dat deze onder meerdere domeinen te benaderen zijn. Zo zijn vrijwel alle websites via een www-versie als een http:// versie te bereiken. Sommige websites hebben ook nog een https:// verwijzing. Hierdoor heb je al drie verwijzingen die 3x dezelfde content (dus duplicate content) vertonen! Voeg hieraan nog een printbare webvariant en er zijn al 6 varianten die duplicate content vertonen. Uiteraard is dit probleem te verhelpen. Om de duplicate content van de www-versie en de http:// verwijzing te verhelpen kan een 301 redirect in het .htaccess bestand een uitkomst bieden. Hierdoor worden alle verwijzingen rechtstreeks doorverwezen naar het hoofddomein (meestal de www-versie). Bij de overige subdomeinen kan een canonical tag uitkomst bieden, hiermee geef je aan dat het een kopie is van een andere webpagina. Tot slot kan binnen de 'Google Webmastertools' aangegeven worden welk domein het origineel is. Door al deze stappen te volgen is duidelijk gemaakt welk domein het hoofddomein is.

Links leggen en duplicate content
Een belangrijk aspect binnen zoekmachinemarketing is het leggen van links, dit kunnen interne links (van pagina naar pagina binnen hetzelfde domein) of externe links (van pagina van domein X naar pagina binnen domein Y) zijn. Indien er links bestaan die naar een pagina verwijzen waarop duplicate content aanwezig is, is het raadzaam om deze links aan te passen naar de locatie van de originele bron. Door deze verwijzing kan de zoekmachinerobot niet in verwarring worden gebracht en indexeert deze de correcte pagina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten