zaterdag 17 augustus 2013

Vaktermen, verkleinwoorden en marketinguitingen

Alle bedrijven zetten wel eens een advertentie in een (lokale) krant of reclamefolder.
Ook beschikken veel bedrijven over het algemeen over een website.
Het is mij de laatste tijd opgevallen dat er veel in vaktermen (jargon) en in verkleinwoorden gesproken wordt. Echter kan dit een verkeerd gevoel bij de doelgroep opwekken!
Het gebruik van vaktermen
Wanneer een reclamecampagne wordt gestart is het belangrijk dat de berichten die hiermee gemoeid zijn vrij zijn van vaktermen. Vaktermen ook wel jargon genoemd kunnen namelijk leiden tot verwarring bij de doelgroep. Doordat de doelgroep niet exact weet waar de reclame-uiting over gaat, zal deze geen actie ondernemen, daarnaast kan het bedrijfsimago worden geschaad.

Wanneer er gekeken wordt bij het gebruik van vaktermen online kan dit nog grotere consequenties hebben.
De doelgroep zal een website niet eens kunnen vinden wanneer deze is opgebouwd uit vaktermen.
Een internetgebruiker zal doorgaans een zoekmachine zoals Google gebruiken om op een website uit te komen. Tijdens het zoeken zal de gebruiker woorden gebruiken die hij kent om een bepaald product te vinden. Zoals u kunt begrijpen zullen dit doorgaans geen vaktermen zijn.

Advies - vermijdt het gebruik van vaktermen zo veel mogelijk. Wordt er toch een vakterm gebruikt, zorg er dan voor dat er een duidelijke uitleg van het begrip te vinden is. Leg de potentiƫle klant uit wat u met het begrip bedoeld, hierdoor zal het duidelijker worden voor de klant en zal deze mogelijk tot actie over gaan.

Het gebruik van verkleinwoorden
Verkleinwoorden kunnen erg onprofessioneel overkomen tijdens een marketingcampagne of op een website.
Tevens kunnen verkleinwoorden verkeerde gevoelens bij een doelgroep opwekken, het kan arrogant of respectloos overkomen. Een (web)winkelier die in verkleinwoorden spreekt over (voor zijn doelgroep) dure artikelen kan erg arrogant overkomen bij zijn klant, hierdoor kan zijn klant besluiten om elders het product aan te schaffen of slecht over het desbetreffende bedrijf gaan praten (dit leidt tot imagoschade).
Ook kan het respectloos overkomen richting de fabrikant waarvan de producten worden aangeboden.
Wanneer bijvoorbeeld een bedrijf in autobanden handelt en deze spreekt over 'Michelin bandjes' en over 'Pirelli banden' kan dit respectloos overkomen richting Michelin.

Wanneer op het internet verkleinwoorden worden gebruikt kan het voorkomen dat een doelgroep de website niet kan vinden, zij zoeken over het algemeen niet met verkleinwoorden.
Door het gebruik van verkleinwoorden kan het dus voorkomen dat een goed opgebouwde website zijn doel mist.

Advies - vermijdt het gebruik van verkleinwoorden. Zorg er ten alle tijden voor dat een reclamecampagne vrij is van verkleinwoorden. Op deze manier komt de campagne professioneler en objectief over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten