zondag 4 mei 2014

Mcommerce de nieuwe online markt

Mcommerce is eigenlijk hetzelfde als Ecommerce, alleen richt Mcommerce zich op de markt die wordt bereikt via mobiele apparaten. Vandaar de letter M in Mcommerce.
In Nederland is de markt van Mcommerce aanzienlijk gegroeid de afgelopen jaren van circa 310 miljoen in de tweede helft van 2012 tot 750 miljoen in de tweede helft van 2013, als M-commerce Monitor. De verwachting is dat de ontwikkeling van Mcommerice zich in 2014 exponentieel blijft ontwikkelen in Nederland.


Het aantal internetaansluitingen onder Nederlandse huishoudens is erg dicht te noemen, vergeleken met andere westerse landen, in Nederland heeft 95% van de huishoudens (circa 7,2 miljoen) een internetaansluiting. De afgelopen jaren is de markt van tablets en smartphones explosief gestegen in Nederland, bij een groot deel van de Nederlandse huishoudens is een tablet (45% - 3,24 miljoen huishoudens) of een smartphone (70% - 5,04 miljoen huishoudens) aanwezig.
Doordat deze apparaten met het internet zijn verbonden worden hiermee ook producten via het internet aangeschaft, ongeveer 8% van alle internetaankopen (de totale internetwinkelomzet in 2013 bedroeg in Nederland circa € 10,6 miljard) in Nederland wordt via een mobiel apparaat (smartphone/tablet) uitgevoerd. Dit resulteert in een aanzienlijke afzetmarkt, maar op welke manier kan deze markt bediend worden? Daar wordt in dit artikel verder op ingegaan.

Website vs. Smartphone/Tablets
Een smartphone en een tablet zijn mobiele apparaten die doorgaans via een 3g of een 4g netwerk zijn verbonden met het internet. Aangezien deze internetaansluitingen in veel gevallen gebruik maken van een beperkt (MB gebonden) abonnement, is het raadzaam om de website zo compact mogelijk op te bouwen. Hierdoor wordt het gebruik van MB’s beperkt en als tweede voordeel heeft een compact opgebouwde website dat deze snel geladen wordt, wat ook positief is voor de positionering binnen de resultatenlijst zoekmachine. De laadtijd van een website is immers één van de honderden SEO factoren.

Een andere factor die meespeelt bij Mcommerce is de weergave van de website (webshop) op een mobiel apparaat. Veel webshops zijn nog ingericht voor traditionele apparaten zoals de desktop PC of een laptop. Deze apparaten hebben minimaal een schermresolutie van 1024 x 768 pixels, bij mobiele apparaten is de schermresolutie sterk afwijkend. Door de sterk afwijkende schermresoluties worden de webpagina’s in veel gevallen foutief en daardoor onleesbaar ingeladen, hier kan een responsive design of een mobiele website uitkomst bieden. Bij een responsive design worden geen vaste afmetingen gehanteerd voor de webpagina’s die worden ingeladen, hierdoor wordt het design op meerdere resoluties op een correct wijze weergegeven. Het ontwerp past zich namelijk aan naar de schermresoluties waarop een webpagina wordt opgeroepen. Door gebruik te maken van een responsive design wordt het mogelijk om op een gebruiksvriendelijke manier een bestelling te plaatsen bij een webshop door gebruik van een smartphone of een tablet.

Magento responsive maken
Magento is in Nederland een veelgebruikt/populair E-commerce systeem, om Magento geschikt te maken voor het gebruik op Smartphones en tablets is een responsive design vereist.
Indien de webshop nog opgebouwd moet worden is de keuze voor een responsive template een goed uitgangspunt, dit is een voorgeprogrammeerde website layout die al geschikt is gemaakt voor het gebruik op smartphones of tablets. Het template kan vervolgens naar eigen smaak worden ingericht. Indien de webshop reeds bestaat is het raadzaam om een template te installeren dat nauw aansluit bij het huidige ontwerp, door gebruik te maken van het Magento templatebeheer is het vrij eenvoudig om een template te vervangen. Vervolgens dienen de statische blokken en de homepagina opnieuw vorm gegeven te worden. Via beide wegen kan Magento vrij eenvoudig gereed worden gemaakt voor het gebruik op smartphones of tablets.

Conclusie
Aangezien de markt van Mcommerce een markt is die zich snel ontwikkeld, doordat steeds meer huishoudens over een smartphone of een tablet beschikken. Om goed in te kunnen spelen op de Mcommerce markt, is het noodzakelijk om de webshop op een gebruiksvriendelijke manier in te richten voor zowel traditionele als mobiele apparaten. Maak gebruik van responsive design om alle bezoekers op een correct manier te kunnen bedienen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten