zaterdag 30 augustus 2014

Succesvol nieuwsbrieven verzenden

Als bedrijf heb je de doelgroep iedere keer iets nieuws te melden, zeker in de ICT branche waar ontwikkelingen zich snel opvolgen. Een ideaal hulpmiddel om geregeld in contact te komen met je doelgroep is het verzenden van een nieuwsbrief. Echter blijft het belangrijk om te meten welk effect een nieuwsbrief wel zo succesvol is als wordt gedacht. In dit artikel wordt beschreven op welke manieren het effect van een nieuwsbrief gemeten en geanalyseerd kan worden.

Het mailprogramma

Het is belangrijk om een professioneel mailprogramma te gebruiken om nieuwsbrieven te versturen. Dit voorkomt dat je eigen mailserver op een blacklist komt te staan in het geval wanneer je een mailing verzend en deze door veel mensen niet wordt geopend of als spam wordt gezien. Een betrouwbare en grote speler op het gebied van het verzenden van grote mailings is Mailchimp. Tevens is het met Mailchimp mogelijk om professionele nieuwsbrieven op te stellen, voorzien van een (persoonlijke) aanhef en die voldoet aan de richtlijnen die zijn opgesteld voor de verzending van een nieuwsbrief. Zo dient bijvoorbeeld een abonnee zich eenvoudig via een link af te kunnen melden van de nieuwsbrief. Daarnaast houdt Mailchimp statistieken bij van een campagne, hierdoor kun je als verzender van een nieuwsbrief inzicht krijgen in belangrijke statistieken.

Mailinglijsten en statistieken

Bij e-mailmarketing is het belangrijk om inzicht te krijgen in statistieken, op deze manier kun je toekomstige mails iedere keer bijschaven, totdat je de perfecte e-mail hebt samengesteld. Eigenlijk is dit een proces met geen einde, want er valt net zoals bij websites altijd wel iets te verbeteren.

1. Delivery Ratio (DR)
Het delivery ratio is een getal dat aangeeft hoeveel mails er daadwerkelijk zijn aangeleverd. Daarmee is het een erg belangrijk statistisch getal. Wanneer je een grote mailinglijst hebt, echter wordt daarvan bijvoorbeeld 20% niet afgeleverd dan betaal je per verzending teveel en kan dit het rendement van de nieuwsbrief negatief beïnvloeden. Dankzij het delivery ratio kun je de maillijst optimaliseren, zodat enkel inschrijvers die daadwerkelijk de e-mail ontvangen opgenomen zijn in de nieuwsbrief. De delivery ratio kan als volgt berekend worden;
(Totaal aantal aanmeldingen / totaal aantal geopende e-mails) x 100%

Afleverproblemen

Er zijn twee soorten afleverproblemen, een hardbounce en een softbounce. De hardbounce afleverproblemen zijn van permanente aard, dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer een e-mailadres onjuist is geschreven, opgeheven is of wanneer deze geblokkeerd. Het is wijs om de e-mailadressen met een hardbounce langs te lopen en te controleren op spelfouten. Mochten deze adressen geen spelfouten bevatten, dan is het verstandig om deze adressen te verwijderen uit de maillijst. De softbounce afleverproblemen, deze afleverproblemen zijn doorgaans tijdelijk. Softbounce afleverproblemen kunnen te maken hebben met e-mailboxen die vol zaten, mailservers die tijdelijk offline waren of dat de grootte van het verzonden bericht te groot was. Het is verstandig om emailadressen met een softbounce afleverprobleem te behouden in een nieuwsbrief, deze ontvangers zullen in een later stadium wellicht de mailing wel ontvangen omdat beschreven problemen opgelost zijn. 2. Het openingspercentage (CTOR) Het openingspercentage - ook wel Click To Open Ratio (CTOR) genoemd - geeft aan hoeveel ontvangers het e-mailbericht daadwerkelijk geopend hebben. Dit percentage kan in het optimale geval hoger zijn dan 100%, omdat ontvangers de mail vaker hebben geopend. Het openingspercentage kan als volgt berekend worden;
(aantal geopende e-mails / aantal afgeleverde e-mails) x 100%


Wat geeft het openingspercentage aan?

Een email bericht dat vaak geopend wordt (dus een hoog openingspercentage heeft) bevat doorgaans een pakkende titel en spreekt ontvangers aan of maakt hen nieuwsgierig naar de inhoud. 3. Doorklik percentage (CTR) Het doorklik percentage - ook wel Click Trough Ratio (CTR) genoemd - geeft aan hoeveel mensen hebben doorgeklikt vanuit de mailing naar de website. Een goede mailing bevat één of meerder links naar een landingspagina om de gebruiker meer informatie te verschaffen of om deze te laten converteren. De berekening die bij het doorklik percentage hoort luidt als volgt;
(aantal geopende e-mails / aantal bezoekers op website vanuit mail) x 100%


Wat geeft een hoog doorklik percentage aan? 
Wanneer een doorklik percentage hoog is, geeft dit aan dat de inhoud van de nieuwsbrief goed was.
Veel ontvangers zijn enthousiast geraakt en hebben doorgeklikt op een link die beschreven werd in de nieuwsbrief. Een hoog doorklik percentage kan leiden tot een verhoogde omzet, daarom is het verzenden van een nieuwsbrief interessant voor webshops die regelmatig een product in de aanbieding zetten 4. Afmeldpercentage (CR) Het afmeldpercentage - ook wel Cancellation Ratio (CR) genoemd - duidt het aantal afmeldingen aan. Zoals al eerder in dit artikel werd beschreven is het wettelijk verplicht om een afmeldlink mee te zenden met de nieuwsbrief, ontvangers die hierop klikken schrijven zich uit en ontvangen de nieuwsbrief in de toekomst niet meer, tenzij zich opnieuw aanmelden. Het afmeldpercentage geeft aan hoeveel personen zich per mailing hebben uitgeschreven, de berekening luidt als volgt;
(totaal aantal afmeldingen / totaal aantal geopende e-mails) x 100%

Geen opmerkingen:

Een reactie posten