zaterdag 30 augustus 2014

Klanten laten terugkeren op webshop

Het succes van een webshop hangt net zoals vele andere bedrijven af van een groeiende omzet. Een webwinkel kan enkel groeien wanneer de omzetten, winst per product en omloopsnelheden toenemen. Een belangrijke schakel hierin is het aantrekken van nieuwe klanten via bijvoorbeeld social media of een zoekmachine geoptimaliseerde website. Maar ook het opschroeven van herhalingsaankopen kan de sleutel naar een hogere omzet zijn. Maar hoe kun je als webwinkel meer terugkerende klanten genereren?

1. Zorg voor een retargetingcampagne

Met een retargetingcampagne (ook wel remarketing of behavioral marketing) zorg je ervoor dat (potentiële) klanten iedere keer een advertentie met de laatst bekeken producten voorbij zien komen. Dit kan bijvoorbeeld via Google Adwords (via het Google Display netwerk) of Facebook ingesteld worden. Hierdoor dient in beide gevallen een campagne opgezet te worden. Het is afhankelijk van het te verkopen product wat de kosten zijn.


2. Zorg ervoor dat een klant zijn mailadres achterlaat

Met een e-mailadres kan je de klant opnieuw benaderen, hierbij dient deze tijdens het aankoopproces wel akkoord te zijn gegaan om per e-mail opnieuw benaderd te worden (zich in te schrijven voor de nieuwsbrief). Hierin kun je een aanbieding zetten die interessant is. Wanneer je reeds een grote webshop hebt, dan is het mogelijk om zogeheten profielkenmerken bij te houden, hierin wordt een groep klanten uit dezelfde categorie gericht geattendeerd op een persoonlijke aanbieding.


3. Voeg bij verzending van het product een couponcode toe

Wanneer je een product naar de eindgebruiker (klant) zendt, dan is doorgaans hiermee de aankoop afgerond en verneem je waarschijnlijk niets meer van de klant.Echter kun je als webwinkelier proactief aansturen op een herhalingsaankoop en dit is eigenlijk best eenvoudig. Print (op briefpapier met huisstijl) een couponcode uit waarmee je de klant een korting voorschotelt van een paar procent (5 of 10%) op een vervolgaankoop bij de webwinkel en vermeldt hierbij dat hij bij besteding vanaf 25 euro binnen één maand de korting krijgt. Dit proces kan ook geautomatiseerd via de e-mail worden afgehandeld, enkel is de kans dan groot dat de gebruiker dit over het hoofd ziet. Tijdens het uitpakken van het product is de kans vele malen groter dat deze de briefkaart met couponcode ziet en eraan herinnerd wordt dat bij de volgende aankoop een korting vergeven wordt. Hierdoor wordt de klant mogelijk aangezet om een herhalingsaankoop te doen bij de webshop, wellicht heeft het product dat hij onlangs heeft aangeschaft wel accessoires nodig. Denk bijvoorbeeld aan een spelcomputer, hiervoor zijn games en een extra controller voor nodig om er meer plezier van te hebben. Zorg er wel voor dat tijdens het betalingsproces een mogelijkheid bestaat om de couponcode in te wisselen en dat de code eenmalig te gebruiken is. Spreek op de website over couponcodes, anders bestaat het risico dat men gaat zoeken naar kortingscodes via het internet of dat men onterecht het vermoeden krijgt dat je kortingscodes via het internet verspreidt en dat zij "de hoofdprijs" betalen en anderen korting ontvangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten