zondag 13 juli 2014

Zoekmachine Bing belangrijk?

Google is wereldwijd de meest bekende zoekmachine, naast de bekendste zoekmachine is Google ook de grootste zoekmachine met een marktaandeel van circa 88%. Een zoekmachine die in opkomst is, dat is de zoekmachine Bing van Microsoft. Bing heeft een marktaandeel van ongeveer 4%.
Hiermee lijkt het een onbelangrijke speler binnen de markt van zoekmachines, echter is dit niet helemaal waar. Bing is namelijk één van de snelst groeiende zoekmachines wereldwijd.
Ook wanneer naar het absolute aantal internetgebruikers wordt gekeken dat Bing gebruikt, wereldwijd zijn circa 3 miljard mensen verbonden met het internet. Hiervan gebruiken 2.640.000.000 personen Google, Bing bedient circa 120.000.000 gebruikers wereldwijd. Hiermee wordt aangetoond dat Bing een aanzienlijk bereik heeft.


In bovenstaande alinea werd duidelijk dat het bereik van Bing aanzienlijk is, dit heeft tevens te maken met het feit dat de zoekmachines Bing en Yahoo met elkaar samenwerken (Yahoo maakt gebruik van het algoritme van Bing). Een algoritme is een ingewikkelde berekening die uitgaat van meerdere factoren om de resultaten weer te geven. Een Algoritme wordt bij zoekmachines gebruikt voor het genereren van de resultatenlijst. Omdat vrijwel alle zoekmachines andere berekeningen hanteren wijken de resultatenlijsten af. Dit is ook meteen een verklaring waarom een bepaald resultaat in Google bijvoorbeeld op de eerste positie wordt vermeld en bij Bing op de vijfde positie.
Hieronder worden de voornaamste elementen benoemd waarmee de algoritmen van zoekmachines de resultaten weergeven aan hun gebruikers.

Zoekwoorden
Websites worden te allen tijden ingedeeld op basis van afbeeldingen, video’s en teksten (content). De zoekmachinerobots van de verschillende zoekmachines bezoeken de websites en achterhalen op basis van de getoonde content op welke zoektermen een webpagina getoond dient te worden.
Het is raadzaam om vooraf een goed zoekwoordenonderzoek te houden, vervolgens dienen de meest belangrijke zoekwoorden opgenomen te worden in het domein (indien mogelijk), de titel van de webpagina, de koppen en subkoppen, achter afbeeldingen, in beschrijvingen en in de teksten.

Google
Het algoritme van Google is prima in staat om synoniemen of zoekwoorden in meer- en enkelvoud te herkennen. Hierdoor kunnen teksten voor de gebruiker vriendelijker worden ingericht en zal de website doorgaans goed worden geïndexeerd binnen de zoekmachine.

Bing
De zoekmachine Bing loopt op dit gebied enigszins achter op zijn concurrent Google, de zoekmachine Bing heeft voor een goede indexatie concrete zoekwoorden nodig. Bing is minder goed in staat om synoniemen of zoekwoorden in meervoud of enkelvoud te herkennen. Om te scoren binnen de Bing resultatenlijst zijn de exacte woorden of woordcombinaties noodzakelijk. 

Linkprofiel
Een linkprofiel is niets meer en niets minder dan alle inkomende en uitgaande links dit jouw website heeft. Hoe meer inkomende links een website heeft, des te meer waarde deze krijgt en hoe hoger de waarde ligt, des te meer autoriteit de website heeft. Iedere inkomende link op een webpagina wordt door de zoekmachine gezien als een ‘stem’ op de webpagina.

Google
Bovenstaand verhaal wordt voor Google steeds minder relevant, Google die beloont namelijk de websites die toegevoegde waarde hebben voor haar gebruikers. Wanneer deze een link verkrijgen van een andere webpagina en deze sluit aan op het onderwerp, dan is dit een waardevolle link voor de gebruiker. Ook heeft het anti webspam team van Google onder leiding van Matt Cutts aangekondigd steeds minder waarde toe te kennen aan links die over en weer worden uitgedeeld, dit heeft te maken met het feit dat veel links via blogreacties werden verkregen.

Bing
De zoekmachine Bing geeft vooral linkwaarde door van domeinen die al een geruime tijd bestaan, dus een autoriteit hebben opgebouwd. De links die deze websites zullen verruilen zullen waarschijnlijk wel van toegevoegde zijn voor de gebruikers.

Domein samenstelling/leeftijd
Het domein is het adres wat in de browser wordt ingevoerd om een website te bezoeken. Zoekmachines hechten waarde aan de leeftijd van het domein en de manier waarop het is opgebouwd. Zo worden websites met een domeinnaam die zijn voorzien van een zoekwoord vaak beter gepositioneerd binnen zoekmachines dan websites waarvan de domeinnaam geen zoekwoord bevat.

Google
Er wordt volgens Matt Cutts van Google steeds minder waarde gehecht aan de leeftijd van een domein. Hierdoor kunnen ook relatief jonge websites goed scoren binnen de zoekmachine. Google let meer op de inhoud, als deze uniek, van een goede kwaliteit en relevant is voor de eindgebruiker dan wordt de website goed gepositioneerd binnen de zoekmachine.

Bing
De zoekmachine Bing hecht in tegenstelling tot Google meer waarde aan de leeftijd van een website. Dit getuigd volgens Bing dat een website serieus is en kwalitatief hoogstaande content verspreidt.

Flashtechnieken
Flash is een techniek die vaak niet overweg kan met zoekmachines, de informatie wordt opgebouwd met afbeeldingen. Afbeeldingen zijn zonder beschrijving lastig door zoekmachine robots te begrijpen wat resulteert in een slechte positionering.

Google
De zoekmachine van Google is in mindere mate in staat om Flashtechnieken correct te indexeren, een uit Flash opgebouwde website kan door uitgebreide beschrijvingen echter wel goed geïndexeerd worden door Google.


Bing
De zoekmachine van Bing heeft minder moeite met Flash, in sommige gevallen scoort een Flash website beter dan een normale website in de zoekresultaten van Bing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten