zondag 13 juli 2014

Conversieoptimalisatie de sleutel naar succes op het internet

Conversieoptimalisatie is het overtuigen van de gebruiker om een bepaalde actie uit te voeren op de website. Dit kan bijvoorbeeld een inschrijving zijn op een nieuwsbrief, het bestellen van een artikel of het invullen van een contactformulier. Voor webshops is het optimaliseren van de conversie een belangrijk onderdeel, aangezien dit vrijwel direct bijdraagt aan een verhoogde omzet.
Op welke manieren kun je de conversie van je website of webshop verhogen? In dit artikel worden de belangrijkste elementen hiervan besproken.


1.  Zorg voor een duidelijke menu structuur
Een van de belangrijkste elementen binnen een website is de menu structuur, deze moet overzichtelijk en logisch opgebouwd zijn. Een bezoeker komt doorgaans via een zoekmachine binnen op de website, hier dient deze snel te kunnen navigeren naar de correcte pagina.
Zorg ervoor dat hoofditems en subitems naadloos op elkaar aansluiten, zodat bezoekers eenvoudig naar dieper gewortelde pagina’s kan navigeren.

2. Zorg ervoor dat je de doelgroep correct aanspreekt
De manier waarop de bezoeker wordt aangesproken is erg belangrijk op de website, wil je een luchtige en informele sfeer creëren spreek dan de bezoeker aan met ‘je’, is de website informeel opgezet spreek dan de bezoekers aan met ‘u’. Daarnaast is het belangrijk om te spreken over problemen en dilemma’s waar klanten tegenaan lopen. Hierdoor wordt er vrijwel meteen vanaf het begin de aandacht gewekt. Bezoekers hebben geen behoefte om eerst een inleidende alinea over het doel van de website/webshop te lezen, zij zijn opzoek naar oplossingen of antwoorden voor hun vraagstukken. Het doel van een website of webshop kan besproken worden op de ‘over ons’ pagina.

3. Maak duidelijk wat je sterke/unieke punten zijn
Op het internet zijn in de meeste branches veel concurrenten actief, om je te kunnen differentiëren als webshop of website is het belangrijk om je sterke en unieke punten te benoemen, ook wel Unique Selling Points (USP’s) genoemd. Door circa 4 USP’s te vermelden kun je meer vertrouwen opwekken bij de doelgroep, waardoor deze mogelijk sneller zullen converteren. Jij benoemt elementen die ze bij een concurrent niet kunnen vinden, daarom verkiezen ze jouw website/webshop boven die van de concurrent.

4. Doseer je lengte van teksten
Teksten dienen kort en krachtig en overzichtelijk opgebouwd te zijn, op deze manier kunnen bezoekers snel de webpagina scannen en beoordelen of de informatie waarna zij opzoek zijn te vinden is op de webpagina. Naarmate de website structuur dieper wordt, mogen de teksten steeds langer en specifieker worden. Op een productdetailpagina dient bijvoorbeeld gedetailleerd uitgelegd te worden wat de specifieke kenmerken van het product zijn, dit hoeft op de homepagina nog niet kenbaar gemaakt te worden. Door de website op een dergelijke manier op te bouwen zorg je ervoor dat de bezoekers nieuwsgierig raken en doorklikken tot op de productdetailpagina.

5. Maak duidelijk wat het doel van de website is
Om bezoekers meteen duidelijk te maken wat het exacte doel is van de website is het raadzaam om onder het logo een slogan of een slagzin te plaatsen. Een andere manier is het plaatsen van duidelijke (product)afbeeldingen. Door afbeeldingen te plaatsen wordt het voor de gebruiker visueel wat er verwacht kan worden. Daarnaast breken afbeeldingen de aanwezige hoeveelheden tekst op een website, waardoor het kan bijdragen aan een beter leesbare webpagina.

6. Zorg voor een nette uitstraling
Het design van een website is minstens zo belangrijk als de invulling ervan, een strak design zorgt ervoor dat de bezoeker niet lang hoeft te zoeken naar een onderdeel waarnaar deze opzoek is. Tevens zorgt het design ervoor dat er rust wordt gewekt op de website.

7. Zorg ervoor dat gebruikers over de streep worden getrokken
Als gebruikers eenmaal op je website zijn beland wil je dat deze overgaan tot een bepaalde actie, dit kan zijn het inschrijven op een nieuwsbrief, het plaatsen van een order of het invullen van een contactformulier. Maak invoervelden zo duidelijk mogelijk en dat enkel elementen worden gevraagd die nodig zijn voor het doel dat behaald moet worden. Zorg er daarnaast ook voor dat er geschreven wordt in de gebiedende wijs. Bezoekers van een website laten zich overhalen doordat zij teksten in de gebiedende wijs lezen. Zorg tevens ervoor dat de knoppen waarmee de gebruiker een order of een contactformulier kan versturen duidelijk getoond worden.

8. Zorg ervoor dat de website snel laadt
Een website die snel laadt is erg gebruiksvriendelijk, een snelle website kan om deze reden ook bijdragen aan het verhogen van de conversie. Wanneer een bezoeker langer dan gemiddeld moet wachten voordat de volgende pagina geladen wordt kan irritaties opwekken, waardoor deze de website zullen verlaten.

9. Vertel gebruikers wat zij moeten doen op de website
Probeer de bezoeker te motiveren om een bepaalde actie uit te voeren, dit wordt gedeeltelijk door wervende teksten die in de gebiedende wijs zijn geschreven bereikt. Een andere manier om de bezoeker over te halen om een actie uit te voeren is door een ‘call-to-action’ te hanteren.
Een goede call-to-action zet aan om een actie uit te voeren, bijvoorbeeld; vandaag voor 16:00 uur besteld is morgen in huis. Of blijf op de hoogte van ontwikkelingen, schrijf u in voor de nieuwsbrief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten